söndag 21 augusti 2016

Ny recension på VARA FRANK hos bokbloggen Ordligt Talat.



söndag 21 augusti 2016


Vara Frank



Om boken på förlagets hemsida:
Att vara Frank är inte alltid lätt. Han befinner sig mitt i livet och jobbar som kock på Berns i Stockholm. 
Frank är gift med Vibeke och tillsammans har de dottern Hanna. 
Frank och Vibeke har det bra tillsammans och det finns inte mycket att klaga på. 
Så ser kärleken ut: de har bestämt sig för varandra. 

När Vibeke erbjuds ett toppjobb i Köpenhamn och vill att familjen flyttar dit borde det vara ett lätt beslut 
men så är det inte. 
Det är svårare än man tror att vara Frank, framför allt mot sig själv. 
Sanningen är den att Frank börjar känna sig alltmer dragen till roliga, struliga kollegan Mårten, 
och har inte alls någon lust att lämna honom. Tänk om han har bestämt sig för fel person? 
Är det möjligt att välja om?

Jag gillar Vara Frank, den är lättläst och har ett bra flyt i texten. 
Jag blir både road, irriterad och sorgsen under tiden jag läser. 
Det känns som att Frank vill ha ett okomplicerat liv men inte riktigt klarar av det för han själv 
egentligen är en rätt komplicerad kille. 
Jag gillar mailkonversationerna mellan Frank och Vibeke. 
Och för mig har det här med manligt och kvinnligt  lite ombytta roller i förhållandet mellan dem, det gillar jag.

På något sätt känns det som om gränsen mellan sanningar och lögner går som en röd tråd genom berättelsen. 
Det är som vissa upplevda händelser i berättelsen är påhittade för att göra personerna i boken lite mer 
intressanta än vad dom i verkligheten är. 
Boken slutar verkligen med en cliffhanger, så jag förväntar mig att få läsa en uppföljare! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar