måndag 24 november 2014

Läslista.

Läser just nu Sylvia Plaths dagböcker. En mycket mörk, upphackad berättelse om en ung kvinna som mår rätt kasst. Den kan man läsa bitvis, den tillåter mig att ta en paus då och då för att hinna med en annan bok. Dagböcker kan man läsa på det viset.

Samtidigt har jag påbörjat en roman av Jean Genet; kallad Rosenmiraklet. Och dessutom hunnit ett par kapitel på Stjärnor utan svindel, skriven av Louise Boije af Gennäs.

Så här är det: Det är fantastiskt att inte skriva - för tillfället. Jag vill bara ligga i sängen och vara tråkig och läsa ut bok efter bok. Fast det är inte omöjligt att jag struntar i att läsa ut någon av ovanstående, numera händer det rätt ofta, att om en bok inte tvingar sig att bli läst så släpper jag den. Kanske finns det människor som gör samma sak med mina romaner? Fy fan.

Och så har jag beställt några böcker också:

Att skriva - Duras.

Underjordiska timmar - de Vigan.

Förtvivlade människor - Fox.

/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar