lördag 10 maj 2014

Vi måste prata om Stoner

Vid det här laget måste man väl säga att Natur&Kultur har lyckats väl i sin marknadsföringskampanj, vad det gäller att berätta om romanen "Stoner."

Boken gavs ut för första gången 1965 och sedan har ordet långsamt spridits. Numera ges den ut i land efter land och säljer massor. Med rätta. Det är en strålande roman och jag gissar att de positiva recensionerna kommer att hagla på kultursidorna framöver. Vårens snackis är alltså "Stoner" och nu har jag läst den. Riktigt bra. Ett boktips.

Nu undrar jag ju över de andra böckerna. Är de lika bra? John Williams gav bara ut fyra romaner. Överhuvudtaget så är jag inne på amerikansk litteratur nu, där finns en ton (inser att jag vevar vilt här nu åt alla håll) som jag vill åt.

Ge mig gärna tips på amerikanska författare (eller enstaka böcker) som jag måste läsa. //Peo

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar