fredag 13 maj 2016

Saxat från Oansenligt.se



AKTUELL BLOGGCAST – PAPPASNACK
Välkommen till en bloggcast om aktuella ämnen, temporära sanningar, löjliga små bagateller och allt annat som faller oss in. Oredigerat och spontant. Välkommen att delta.


Tjena Peo. Jag är pappa! För första gången och det är en otrolig känsla.
För exakt 18 dagar 8 timmar och 3 minuter sedan blev allt annorlunda. Så känns det i alla fall. Vissa skulle säkert säga att livet blir större men än så länge har det förminskats kraftigt. Allt fokus ligger på den nyanlände. Vad vill han ha? Är han hungrig? Mår han bra? Är han varm? Det finns inget slut på frågor som går att ställa och ändå sover han 16 till 18 timmar av dygnet men fokus kvarstår. När kommer han vakna?
Jag vill ständigt ha honom i mitt blickfång och även nu när jag skriver finns han i mitt yttre synfält, jag är redo att rycka ut vid minsta knorrande för att se så han har det bra. Nu gnyr han, jag vet inte vad det betyder, har sällan känt mig så hjälplös och det får mig att tänka på kommunikation. Utan ord måste man göra sig hörd på andra sätt för att föra fram sin vilja till omgivningen. Min bebis skriker eftersom han inte har lärt sig orden än och låter mig veta att han behöver något, när språkförbistringen är övervunnen får han den omsorg han söker och är nöjd. Detta är något vi borde ta mer fasta på i andra sammanhang. Människor skriker när deras andra möjligheter till kommunikation är uttömda för att få sina behov tillgodosedda, men när de är vuxna tittar vi bort. Då får man klara sig själv, man har ett eget ansvar.
Varför?

Låt kärleken bara ta över ditt liv, låt alla känslor ramla över dig och krossa dig och göra dig till en ny människa, Magnus!
Det är en skälvande tid där i början, när man knappt vet vad som är fram och bak på ungen och måste lära sig allt från scratch och på BVC säger de att allt är normalt, vad man än frågar om, och det känns kanske tryggt, men herregud, kan verkligen allt vara normalt? (SVAR: Ja.)
Några grundläggande tips till dig, Magnus:
Mata aldrig barnet med blåbärsgröt när du har ljusblå kostym på dig (en händelse hämtad ur verkligheten, även skildrad i VARA FRANK.)
Alla eventuella arga tankar som kommer nattetid när du inte får sova gills inte.
”Projekt”, såsom generationsromaner, verandor eller bygga vinkällare, undanbedes. Spara på dina krafter.
Och det fjärde rådet, och troligen det viktigaste: Lyssna inte på några beskäftiga råd från dryga jävlar som tror att de vet hur allt funkar.
Du får uppdatera oss här på Oansenligt, vi är många som kräfver att få veta hur det går. Jag undrar ju t ex om du ens kommer palla att läsa böcker nu? Jag menar, litteraturen pockar på uppmärksamhet. Just nu läser jag ”Mannen som slutade ljuga”, den kom för ett par år sedan och handlar om rötan runt Tomas Quick och hur allt som kunde gå åt helvete gick åt helvete. Mitt sociala patos ökar inombords, jag trodde jag hade resignerat och bara konstaterade att världen är som den är. Men hela den historien är så sjuk så sjuk så sjuk och för att använda seriemördarspråk (apropå Quick), så borde nog några huvuden få rulla.
Hörs.
/Peo

Herregud! Klockan är fyra på morgonen och endast tomten är vaken, och hans son. Hans son är också vaken. Givetvis. Vem skulle annars vara vaken den mest okristliga av tider om man redan gått och lagt sig? Jo Jack, det underbaraste lilla krypet på jordklotet som får mina revben att vibrera sönder av kärlek när medelålderspumpen misstar faderskänslor för ungdomskärlek och tror jag ska överleva en puls på 220. Men tydligen så är det precis det som behövs för att kliva upp klockan fyra för att trösta och stoppa om, stoppa om och trösta, hålla i famnen och trösta, trösta och hålla i famnen, stoppa om, famnen, trösta, stopp, famn, om, zzzzzzzzzz. Jack gillar att sova på dagen, pappa på natten, vår första konflikt. Det är helt underbart och oförståeligt.
Det bästa är om inget funkar när jag vaggar omkring som en zombiepingvin i sovrummet, då måste jag väcka hans mamma. Det finns alltid en möjlighet att han är hungrig och det måste kontrolleras. Jag petar på henne och viskar: ”Pssst, han är hungrig. Här, ta honom” och jag lämpar över det skrikande knytet, hasar mig runt sängen och faller i djup dvala före jag träffat kudden. Vad som händer sen vet jag inte men om han inte var hungrig blir det en tyst frukost. Om inte Jack är vaken, då kan det bli livat.
Just denna arla morgon somnar han och jag får möjlighet att sätta mig i lugn och ro vid datorn och svara dig, något jag naturligtvis hade planerat att göra redan igår men någonstans från den tanken till nu måste jag klivit genom ett maskhål och förflyttat mig framåt i tiden för jag förstår inte vad som hände. Eller går tiden snabbare när man har fått barn? Det verkar ju vara lite av ett parallellt universum det där med att vara förälder så då verkar det ju rimligt med ett eget tidsförlopp, tråkigt bara att man inte fick mer tid, det hade man behövt. Det är fascinerande hur en dag bara kan försvinna utan att man gjorde något mer än försökte hålla sitt barn vid liv, och en bra dag är när man lyckas. Egentligen borde man ju uppleva att man har mer tid eftersom man aldrig sover men det gör det bara ännu svårare att få något gjort. Här tycker jag att Evolutionen har misslyckats i utvecklingen för pappan. Tydligen behöver mamman inte sova lika mycket efter att hon fått barn för att fungera precis som hon ska, och här kan man ju ändå förstå att evolutionen har tänkt till. Gravid, föder barn, behöver sova mindre. Logisk slutledning, underbyggd av miljoner år av empiri. Men pappan då? Vi förväntas vara lika delaktiga som mammorna men med effektivt färre timmars sömn eftersom vi inte har fått Evolutionens gunst. Detta är en jättemiss som kommer leda till mänsklighetens snara undergång, inte på grund av sömnbrist, utan de usla beslut man tar när man är trött. Det är ju inte konstigt att världen ser ut som den gör när män med sömnbrist tar de flesta besluten. Eller så är det Evolutionens bidrag i kampen för ett jämlikt samhälle. Det är dags att ge kvinnorna mer makt och låta männen sova. Världen behöver det.
Inatt försökte jag komma på ett smart sätt att hålla Jack så att jag skulle kunna läsa samtidigt som jag vinglar runt med honom i vårt dunkla sovrum. Jag behöver alltså ett bra grepp som gör att jag kan läsa samtidigt som jag kan hålla koll på lillkillen, gärna slippa gallskrik i örat och på något sätt få ljus på texten utan att störa honom. Spontant funderade jag på pannlampa men då måste jag snegla jävligt mycket så att han inte får ljuset rakt i ögonen. Jag är desperat för jag vill gärna veta hur det går för Frank Bascombe i Som landet ligger. Det blir mitt tips, läs Richard Ford.
Hjälp!!

En sak måste jag avslöja för dig, Magnus: Gräset är alltid grönare på alla andra platser än just den du befinner dig på. Den som säger annat, hen ljuger.
Livet pågår ALLTID någon annanstans. Eller annorlunda uttryckt: Det är alltid någon annan som sover när du inte gör det, eftersom du är småbarnsförälder – ditt första barn dessutom – och som ligger där med ansiktet nedtryckt i huvudkudden och trynar för fullt och den personen drömmer säkert en våt dröm som grädde på moset och vaknar upp mitt i en orgasm och gråter av lycka.
Folk fattar inte hur bra dom har det. Fy fan. Ska det behöva vara på det här viset? Livet är orättvist!
Men vänta nu. Plötsligt slår det mig att också DU en dag och hundra år kommer att vara den där andra människan med huvudet nedtryckt i kudden, och som strax skall vakna upp mitt i en orgasm. Och då är det minsann en ny småbarnsförälder som behöver tröst.
Kanske hittar den småbarnsföräldern hit till Oansenligt och läser den här texten och så går allt bara runt runt runt och börjar om igen.
Man vet aldrig.

/Peo

Hitta fler samtal på oansenligt.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar