onsdag 19 mars 2014

Dagens brevskörd.

Pamela, Stockholm Under Ytans VD, öppnade mejlen till vår brevlåda i morse och började läsa.

"Okej", sa hon. "Hämta mig en kopp kaffe och en macka för nu börjar arbetet."

"Har det kommit in mycket?" frågade jag.

"47 brev på ett dygn. Är det mycket eller lite?"

"Det låter som rätt mycket, tycker jag."

"Nu ska vi se om det finns några talanger där ute, som kan berätta för oss varför vi ska läsa deras manus."

Jag hämtade kaffe och ostsmörgås och lät henne vara i fred. Jag gick bort till Majken och ställde mig vid hennes skrivbord.

"Ska du också ha kaffe och macka?"

Hon tittade upp från skärmen. Tydligen avbröt jag henne mitt i något. Majken kommer att vara vår formgivare och redaktör, även om det är tänkt att jag ska sköta det mesta av redaktörsarbetet när vi väl hittar manus vi vill jobba med. Men nu i början får vi alla göra allt, tror jag.

"Nej tack. Jag jobbar på distribution och mot tryckerier idag. Kollar avtal och sånt. Stör mig inte."

Fine. Jag satte mig borta vid stereon och började bläddra bland skivorna.

"Vad ska vi lyssna på?" frågade jag högt för att tjejerna skulle höra.

"Schhhh", sa båda samtidigt.

Hackordningen på bokförlaget är redan satt, tänkte jag. Tjejerna drar in stålarna och hittar manusen. Jag spelar skivor med Bruce Springsteen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar