fredag 3 oktober 2014

Men säg det inte till någon.

Erik säger att Håkan Hellström bara är Eros Ramazzotti på svenska, fast Cecilia håller inte med honom.

"Jag tycker att det är taskigt mot Eros att säga så", säger hon. "Eros är känsligare än Håkan."

Själv vet jag inte vad jag ska tycka, så jag går fram till kassan på fiket istället och beställer tre kaffe. När jag kommer tillbaka till bordet så är Erik och Cecilia istället inne på att Håkan borde göra en grungeplatta i baktakt.

"Det vore något nytt", säger Erik.

"Hur kommer det sig att det alltid är jag som hämtar och betalar för kaffet?" frågar jag, men ingen tar notis om mig.

"Är det någon som ska till bokmässan i Frankfurt?" frågar Erik.

Cecilia och jag skakar på huvudet. Våra agenter har inte hört av sig på tusen månader och våra förläggare har antingen bytt nummer och/eller blockerat oss på Facebook och Twitter. Så framtiden ser allt annat än ljus ut.

"Ta det lugnt", fortsätter Erik, trots att ingen har sagt något om stress. "Skriv nya böcker, fortsätt bara, ge aldrig upp."

"Ska du till Frankfurt?" frågar Cecilia.

Det behöver hon inte fråga. Det ser man på Eriks självgoda min att han ska. Han berättar att han har lagt bud på två böcker som kommer att välta kiosker framöver.

"Som att stjäla godis från småtroll", säger han och ler.

"Vad är det du har lagt bud på?" frågar jag.

"Ramazzottis självbiografi, bland annat", svarar Erik. "Men säg det inte till någon."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar