lördag 19 januari 2013

Kuken också.

"Hur många råttor finns det på Manhattan?"

Anställningsintervju. Det är det enda rekryteraren frågar mig.

"Hur ska jag kunna svara på det?" säger jag. "Vad har det med saken att göra?"

"Är det ditt svar? Ledsen. Jobbet gick just till någon annan."

Efteråt förklarar han att jag borde fört ett resonemang. Att svaret inte var det viktiga, utan mitt sätt att komma fram till ett svar, rätt eller fel. Om det bor en miljon människor på Manhattan så finns det antagligen det dubbla antalet råttor.

Två veckor senare sitter jag på en intervju hos Swedish Match.

"Hur lång är en cigarettlimpa?"

"Få se nu. Ett paket cigg är kanske 5 cm brett. Det ligger 5 paket i rad. 5 gånger 5 är 25. Jag svarar att en limpa är 25 cm lång."

"Ring inte oss. Vi ringer inte dig."

"Va? Vad hände? Jag förde ett resonemang och visade att jag kan vara analytisk. Vad är problemet? Ge mig jobbet."

"Jag skiter väl i om du är analytisk. Ska du sälja våra produkter så måste du veta vad du snackar om. The hard facts."

Och det är den enkla förklaringen till att jag idag är stjärnbloggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar