fredag 13 september 2013

Gör om, gör rätt.

Greger sitter i min soffa och ondgör sig över sitt förhållande.

"Hon säger att vi inte behöver uppfinna hjulet igen. Att allt redan är gjort och att det bara är att ta rygg på de generationer som har levat innan oss."

"Hur då?"

"Hon säger att vi inte måste göra samma misstag som våra föräldrar. Vi kan titta på vad de gjorde fel, när vi uppfostrar våra barn, och så kan vi göra rätt."

"Det låter så enkelt", svarar jag.

"Exakt. För enkelt, om du frågar mig. Jag vill uppfinna hjulet igen! Jag är uppfinnare! Jag uppfinner hjul."

Det är inte alltid så lätt att hänga med när Greger "tänker", men jag gör det jag alltid gjort, det vill säga ser ut som en idiot i ansiktet med nollställd blick, med huvudet på sned.

"Du vill göra samma misstag som dina föräldrar? Är det vad du säger?"

"Titta på mig", svarar Greger. "Titta på mig. Här ser du en välskapt man med huvudet på skaft. Du inser givetvis att mina föräldrar aldrig gjorde några misstag när de uppfostrade mig, eller hur?"

"Greger, jag vet inte."

"Säg inte emot. Det är riktigt att man inte behöver uppfinna hjulet om och om igen, det har min fru rätt i. Men det är ändå så fruktansvärt tråkigt att bara ta rygg på generationen innan. Min farsa bar damasker! Fattar du?"

"Damasker är poppis nere på Rörstrandsgatan igen", svarar jag.

Greger skakar på huvudet.

"Jävla mänsklighet. Trots att hjulet uppfanns för femtusen år sedan i Egypten, så har inget hänt. Det är Rörstrandsgatan ett bevis på."



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar