lördag 7 juli 2012

Den svåra andra boken

Hängmattan är ett helvete. Det går inte att sova. Min formgivare ringer mig stup i kvarten och frågar om en logga hit och en marginal dit. Det är verkligen ilandsproblem men ändå, jag får ingen sömn, ingen ro, ingenting faktiskt. Och då snackar vi om bok ett.

"Om du tänker hålla på så här även på nästa så får du inte jobbet" säger jag till henne.

Hon lägger sista handen vid bok ett och jag ligger och funderar på bok två. Det är därför hängmattan är ett helvete och det är därför det inte blir så mycket skrivet här.

Just nu avslutar jag Noréns dagbok och påbörjar Tom Ripley-serien. Så ser den litterära sommaren ut. På musiksidan lyssnar jag in mig på alla banden som kommer till Way out West. Inte för att jag kommer vara där, för det kommer jag inte, men för att jag behöver höra nytt och jag tänker att festvialledningen kan fungera som mitt filter nu när tiden är knapp.

Jag skojade i veckan och sa att nästa bok blir en deckare i Superettan-miljö. Det var domaren som gjorde det, osv osv. Men vi får se. Om jag skriver en deckare kommer den vara rätt kass.

Blev också ombedd att läsa ett kapitel ur den kommande boken Mannen utan ryggrad på en tillställning för södermalmhipsters. Jag vill inte vara nån glädjedödare här, men risken är stor att stämningen inte blir så munter om jag gör det.

Tjugosju grader i Vasastan idag. Nyss tillbaka. Inte en vindpust. Undrar om de fortfarande gör bra Brandy Alexander på Björns Trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar