måndag 16 juli 2012

Folk som inte är vana vid folk

Z och jag tar bilen ner till lanthandeln. Hon vill ha popcorn och jag vill bara se en annan människa i ögonen. När vi kommer in i den lilla butiken så blir det tyst. Folk är inte vana vid folk här.

"Det här skrämmer skiten ur mig" säger jag till Z.

Z plockar ner två påsar popcorn från hyllan och vi går fram till kassan. Hon frågar tjejen bakom kassan om de har Ramlösa. Z kan inte sova utan Ramlösa.

"Vi har bubbelvatten där borta" svarar tjejen och pekar.

Jag vet att de inte har Ramlösa. De har vatten med bubblor men inte Ramlösa.

"Om du nödvändigtvis måste ha just Ramlösa, varför tar du inte med dig fyra backar ut på landet då?" frågar jag henne.

"Vet du vad en back väger?"

"Ta nu något annat vatten så sticker vi" säger jag.

Men Z tvingar mig att köra sex mil in till närmsta småstad. Jag sitter kvar i bilen när hon traskar in på Konsum. Efter några minuter kommer hon ut med en flaska på en och en halv liter.

"Men du. Kan du inte köpa åtta flaskor på en och samma gång? Den där tar ju slut på en kväll, är det inte så?"

"Slut kan du vara själv" svarar hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar