måndag 4 mars 2013

Trettiotusen mer i lön, för att finansiera magsåret.

Det är måndag morgon och jag ser direkt att Ralph har haft en skithelg. Jag går fram till hans skrivbord.

"Herregud", säger jag. "Du måste verkligen ge mig numret till din hudläkare, så jag kan stämma hen åt dig."

"Dra åt helvete", svarar Ralph och ser uppriktigt olycklig ut.

"Har det hänt något särskilt?"

"Det var cirkus där hemma hela helgen. Anita dricker för mycket. Hon kan inte låta mitt förråd med Pol Roger magnumbuteljer från -82 och framåt vara. Det är fruktansvärt."

"Det visste jag inte. Vad är lösningen då? Att låta henne dricka upp buteljerna så att det blir ett slut på det, eller sätta henne på behandling?"

"Min fru tycker att alkoholism är helt acceptabelt så länge hon kallar det "brunch" och har kört yoga innan."

Ralph suckar. Han är nästan genomskinlig, så blek är han. Jag bestämmer mig för att lämna honom ifred. Han ser ut att behöva sina sista krafter till den där rapporten som borde ha legat på chefens bord för en timme sedan. Jag går bort till min dator och loggar in. Jag har ett mejl från chefen i inkorgen.

Mitt kontor. Så fort du läser detta.

Jag går bort till chefen. Sätter mig ner. Tittar på henne. Hon är upptagen med ett papper, men jag vet att hon vet att jag är där. Hon tittar upp. Ler. Säger att det är bra att hon fick tag i mig så fort.

"Jag undrar om du kan ta dig an Nokia-kontot. Och Swedbank. Och ACNE", säger hon.

"Men det är ju Ralphs kunder?"

"Detta stannar mellan oss. Men Ralph håller på att tappa det. Jag vill att du tar över hans jobb."







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar