torsdag 5 juli 2012

Miljonär över en natt

Jag vaknar upp och är plötsligt god för 30 miljoner. Det har gått över en natt och jag kan inte svara på hur det har gått till. Det bara är så. Det första jag gör är att jag köper ett hus på Fårö.

"Det är förutsägbart" säger Erik. "Men jag gillar det ändå."

"Såklart du gör" säger jag. "Du kommer att parkera dig i ett av rummen hela somrarna och inte betala ett skit på hyran och sedan gå ner mitt i nätterna och tömma kylskåpet på kycklingklubbor och Chablis."

Erik nickar.

"Kan du låna mig 22 miljoner?" frågar han sedan.

"Vad ska du med så mycket pengar till?"

"Ähh, omkostnader. Det går alltid åt."

"Jag lånar dig 5. Det får räcka."

"Snåljåp."

Sen går flyttlasset och jag sitter i mitt vackra hus och tittar på havet. Skriver ett mejl till Erik (som sitter på Riche dag ut och dag in och bjuder alla de där otroliga flickorna på drinkar). Jag skriver: Från och med nu tänker jag inte göra ett ärligt handtag till i mitt liv. Jag menar det. Erik svarar: Välkommen in i gemenskapen.

"Vad kostar det att gjuta en helikopterplatta på tomten?" frågar jag kassörskan på Coop nästa gång jag är inne i Visby och handlar.

Men hon vet inte. Skakar bara på huvudet. Det är okej, försäkrar jag. Hon behöver inte vara ledsen för att hon inte kan hjälpa mig med svaret. Det finns andra jag kan fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar