torsdag 25 november 2010

Flygplatspappa

Jag står på Frankfurt Airport med två olika Chanelparfymer i händerna och kan inte bestämma mig. Vilken är det nu som Brenda brukar använda? Jag lär mig det aldrig och kommer aldrig att göra det heller. Jag stoppar ner båda parfymflaskorna i min shoppingkorg. Vågar inte chansa. Den flaska som Brenda ratar kan jag alltid sälja på ebay.
I korgen har jag redan petat ner två whiskyflaskor och ett par Toblerone. Det är till mig själv när jag behöver gå ner i garaget och vara i fred. Sprit och choklad har den rätta dövande effekten på mig. Så mycket har jag lärt mig efter alla dessa år och resor. Jag betalar varorna och får allt paketerat i en inbrottssäker påse.
Stannar framför butiken som säljer skjortor och slipsar och inser att jag behöver ekipera mig. Slipsen jag har på mig har fläckar av brunsås från igår. Det gick lite vilt till vid middagen, helt enkelt.  Jag sliter av den och slänger den i en papperskorg. Sedan går jag in i butiken och köper tre vita skjortor från Boss. Till detta adderar jag fyra nya slipsar, två från Armani och två från Massimo Dutti. Hon bakom kassan känner väl igen mig och nickar igenkännande. Jag har varit här många gånger förut. Faktum är att merparten av min garderob är inköpt på flyplatser runt omkring i Europa. Och varför inte? Det är ett effektivt sätt för mig att alltid se välklädd ut. Oavsett vad som har hänt dagen innan.
Jag tar mina nya kläder och går in på toaletten. Kastar snabbt min skjorta i toalettstolen och byter till en ny. Knyter en av de nya slipsarna runt halsen och ser med ens mycket proper ut igen. När jag försöker spola ner skjortan blir det stopp i toaletten och vattnet svämmar över. Jag lämnar snabbt toaletten åt sitt öde och går bort mot gaten som mitt flyg mot Stockholm ska avgå ifrån.
En ny butik har öppnat sedan sist. Jag är på väg förbi den eftersom jag är så koncentrerad på att snabbt komma bort från översvämningen inne på toaletten. Jag vill inte riskera att någon ska ropa efter mig och ställa mig till svars. Men den här butiken är helt enkelt för bra för att ignorera. Jag står utanför och tittar in.
 Adult Costumes. De saluför olika förklädnader som kan vara bra att ha. Jag går in i butiken och fastnar för Border Babe, en grön kort klänning som jag gärna önskar se Brenda arrestera mig i. Köper till ett par pilotglasögon och en batong och hoppas på det bästa. Och känner att när jag ändå är här så är det lika bra att köpa upp mig på ett par olika förklädnader till henne för att täcka varje tillfälle. Det blir en Sexy Santa Helper, för att överleva julen. Jag brukar alltid bli så deprimerad över julen av all glögg så det kan inte skada med en lite annorlunda tomte efter Kalle Anka.
Och så köper jag också en Say Ahhh Nurse Adult Costume om jag skulle känna mig febrig, vilket jag inser att jag kommer att göra då och då. Till detta inhandlar jag en liten vit sjuksköterskeväska innehållande handklovar, låtsassprutor och ögonbindlar.
Jag överväger också allvarligt att köpa en zebrakostym till Brenda, men känner expeditens allvarliga blickar från sidan och står över. Istället betalar jag allt som jag har plockat på mig och märker hur pulsen stiger. Nu känner jag mig mycket motiverad att komma hem.
Nu är jag fullastad med kassar och vill bara ta mig ombord på planet och få sitta ner med min flygplansmat och bli flugen hem och inte behöva tänka mer. Men då slår det mig att min femtonåriga dotter inte har fått något ännu. Godis och leksaker är ett passerat kapitel för henne, det duger inte. Jag går in i närmaste duty free och köper en limpa Lucky Strike åt henne. Det får duga.
Sedan går jag ombord och sjunker ner i business class och känner mig mycket nöjd med vad jag uträttat på Frankfurt Airport denna eftermiddag.













14 kommentarer:

  1. Ursäkta men...har de inte papperskorgar på toaletterna i Frankfurt? Varför spola ner den i toaletten...borde nästan ligga till grund för en arrestering av Border baben:)=

    SvaraRadera
  2. Jag tror det skulle underlätta en del för nya läsare om det framgick tydligt att detta är...en "fantasi-blogg" :D

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk kreativitet som ligger bakom presenterna! Erbjuder väl intressanta och högst oväntade ansiktsuttryck när den inbrottssäkra påsen öppnas :)

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha! Otroligt bra läsning! Jag tror jag har sett den killen på arlanda f.ö

    SvaraRadera
  5. affären heter beate uhse och är registrerad på DAX.. en säker investering. I övrigt har de öppnat en Hooters restaurang rätt nyligen på flygplatsen, skall vara helt okej...

    /Berra

    SvaraRadera
  6. Första gången här.
    Det tog mig ända tills Lucky Strikesen innan jag insåg att det är dikt.

    SvaraRadera
  7. Jag älskar det här inläggen.
    Personen ovanför mig förstår ingenting, alla femtonåringar vill ha en limpa Lucky Strikes av sin pappa (& vissa får det). Underbart dysfunktionellt.

    (Formgivare? Ha! Titlar kräver utbildning, vet du inte det?)

    SvaraRadera
  8. I gränslandet mellan ironi och ärlighet frodas dessa texter. Ett hav att drunkna i.

    SvaraRadera
  9. SV: OK! lyssna sönder på skivan nu! :D

    SvaraRadera
  10. ehm vill bara rätta komentaren över: Skills till mig som svarar på fel komentar på en helt annat blogg. haha ursäkta för det..

    men yes! Snö yepp.

    SvaraRadera
  11. Så bra, så bra. Jag vet att jag upprepar mig men jag njuter. Av varje text och varje förnimmelse.

    SvaraRadera
  12. från blogg.passagen.se/steejn

    SvaraRadera
  13. Man kan inte bara öppna en förpackad skjorta och sätta på sig den. Det skulle se för jävligt ut.

    SvaraRadera