torsdag 13 februari 2014

Greger flyttar in.

Greger tog av sig vigselringen när han var på toaletten hemma hos Lena. Han skulle bara tvätta händerna och det var ju egentligen märkligt att han tog av sig ringen, det kunde han hålla med om. Men nu blev det så och självklart så rullade ringen in under badkaret och försvann bland silverfiskarna.

"Lena och jag rev bort badkaret", sa Greger. "Men nej."

"Ingen ring?"

Greger skakade på huvudet. Jag vågade inte ställa frågan om hur Majken hade tagit det och det behövde jag inte heller. Det räckte med att titta på Greger så förstod jag.

"Behöver du sova på min soffa ett tag?" frågade jag.

Greger suckade. Han hade hela världen på sina axlar.

"Det är fan vad hon ska vara svartsjuk alltså."

Samma dag kom Greger över med en resväska. Han hade packat ner två jeans, en skjorta och en flaska vin.

"Jag glömde tandborste och kalsonger", sa han. "Kan jag låna av dig?"

"Ja, med en så fin gäst som kommer med en flaska California White från 2013, då kan jag inte göra annat än öppna mina portar och hälsa dig välkommen."

Men Greger såg sårad ut och jag ångrade mig genast.

"Majken har gömt undan årgångsvinerna", sa han.

"Till sig själv eller för att inte du ska dricka dem?"

"Vad är skillnaden?"

Jag gick ner och köpte pizza. Sen satt vi i soffan och åt och drack vitt vin. Det fanns inte så mycket att säga. Majken hade temperament och Greger var en mes. Jag tänkte att det skulle lösa sig på ett par dagar. När vi hade suttit där ett par timmar och glott på tv, bäddade vi åt Greger i soffan. Sedan släckte vi ljuset.

"Kan vi inte gå på Fjärilshuset i morgon?" frågade Greger precis när jag höll på att somna.

"Varför då?"

"Jag har aldrig varit där", svarade han. "Jag ser det här som en semester. Nu har jag tid att göra vad jag vill ett par dagar."

"Och då ska du gå på Fjärilshuset? Med mig som reseledare?"

"Vi pratar om det i morgon när du inte är så trött och grinig", svarade Greger. "Sov nu."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar