söndag 2 november 2014

Söndag i november.

En lång promenad för att skingra tankarna. Har läst så mycket senaste veckan, på nätterna, på grund av sömnlöshet, fick kasta bort boken utan att slutföra den. Tog en tyst promenad på söndagsövergivna gator i Stockholm.

Öppnat ett nytt dokument, slängt ner alla nya formuleringar som jag ansträngt mig för att minnas de senaste veckorna. Som att tömma kofferten på allt innehåll, packa undan det på annan plats för ett senare tillfälle. Plötsligt blev det lättare.

Tack för era fina brev på sistone, ni som läst tredje boken och vill säga något om den. Jag läser varje brev. Men vad som är sant och inte, det är vi över nu, det besvarar jag inte fler gånger. Det tar ju bara udden av läsupplevelsen, tänker jag.

Framöver blir väl den här bloggen en turnédagbok, åtminstone för en kort stund, när bussen lämnar Stockholm för Växjö, Halmstad och Karlstad, i första vändan. Biljetterna går åt, säger de som vet. Det ska bli roligt att få åka ut, träffa människor igen.

Bortsett från läsarna som kommer för att lyssna på oss, ser jag mest fram emot havet. Där jag kommer ifrån. Tylösand på senhösten och vintern kan vara en mäktig upplevelse. De senaste åren har jag fått i alla fall en vecka om året vid havet, när jag hyrt stuga i Falkenberg och skrivit klart. Den här gången ska inget skrivas klart, så desto större möjlighet att promenera i sanden så långt det är görbart.

/P







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar