torsdag 22 januari 2015

Vi återvänder alltid till Provence-Alpes-Côte d'Azur, både mentalt och fysiskt.

Yes, det handlar om franska rivieran. Jag rotar bland bilder och i arkiv, läser texter, drar mig till minnes allt jag kan komma ihåg från mina egna vistelser där nere.

Och snöar in på Stones och Exile on Main Street. Så här kommer lite inspiration.








Nu för tiden ägs Villa Nellcôte av en rik ryss som inte gillar när Stones fans tar bussen från Nice och ställer sig utanför grinden och glor in. Han vill vara ifred, helt enkelt, och har anställt gorillor med walkie talkies som effektivt motar bort de nyfikna folkskarorna.

Om jag hade tvåhundra miljoner så köpte jag kanske stället och skrev mina böcker där istället. Kan vi köra en crowdfunding på det? Kanske blir det svårt att få in de stålarna.

Min nästa resa går faktiskt INTE till rivieran, men var inte oroliga, det är givetvis Frankrike som gäller ändå. Jag ska se atlantkusten tillsammans med en av mina äldsta vänner, som också är en av mina två informella redaktörer. Ingen text hamnar hos förlaget innan dessa två personer har läst mitt manus och slaktat det. Sedan gör jag en omskrivning till och efter det vågar jag visa upp det för Massolit.

Vi flyger till Biarritz, eftersom jag har hört mycket bra om det stället. Havet är alltid ett plus. Närheten till Spanien ytterligare ett. Dessutom har jag förstått att surfparadiset är rätt bedagat och har sina bästa dagar bakom sig (beroende på vem man frågar.) Jag älskar bedagade semesterorter, med slitna hotell och trötta caféägare.

Men just idag befinner jag mig på rivieran, i tanken, läser på, skriver en bok som jag hoppas ska bli fantastisk.

/Peo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar