måndag 18 februari 2013

Döm alla män till dödsstraff

"Yes", säger Amanda, "det är det senaste."

"Dödsstraff känns så....hur jag ska uttrycka mig...så åttiotal, kanske."

"Pendeln svänger alltid. Allting kommer tillbaka på modet igen."

"Så i vilket land får alla män dödsstraff?" frågar jag.

"Inte vet jag. Jag läste om det på familjeliv.se."

"Vadå? Ville skribenten ha det så i Sverige då?"

"Ja."

"Varför läser du sån skit?"

"Varför läser du DN?"

"Nej det förstås."

Tystnaden är monumental. Jag känner inte Amanda längre. Hon tänker samma sak om mig, det ser jag ju.

"Jag fattar inte att du kan ha blivit så bitter och en sån bakåtsträvare", säger hon. "Du som har en karriär och till och med har rätt snygga kläder."

"Du, jag försöker bara leva ett helt vanligt liv. Jobba, ha en fru, träna lite, hålla mig uppdaterad om vad som händer i världen och så vidare. Jag är inte bitter."

"Familjeliv är det nya Flashback, det är allt jag kan säga", grymtar Amanda och visar klart och tydligt att hon vill gå.

"Så bara för att jag hamnade i fyllecell för två veckor sedan så förtjänar jag dödsstraff, tycker du? Är det så jag ska tolka dig?"

"Det är så du ska tolka mig", säger hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar