onsdag 20 februari 2013

Nättroll

Nättrollens årliga sammankomst, hålls denna gång i radiopratarens vardagsrum; han med skägget och lockarna och skinnväskeansiktet. Åtta personer är samlade.

"Och så säger de att vi är så många fler", säger skinnväskeansiktet till de församlade.

"Dom skulle bara veta", svarar en man som är misstänkt lik Alex Schulman.

"Jag äger en hel serverhall i Botswana, som bara spottar ur sig hatfulla kommentarer hela tiden", säger en kvinna som är misstänkt lik en programledare på TV5. "Jag har förlorat kontrollen över maskinerna. Nu lever de sitt eget liv och attackerar allt och alla."

"Nu är det som det är", fortsätter han med skägget och lockarna. "Om alla håller käften så kanske mötet kan börja."

"Vi hamnar löjligt mycket i fokus just nu", säger nättrollet som på pricken liknar Alex Schulman. "Det är inte rättvist. Jag har inte tid, för jag måste skriva en bok som ska innehålla en massa klädsamt självförakt."

"Okej okej okej" säger kvinnan som är fruktansvärt lik programledaren på TV5. "Kan vi få första tjing när du är klar? Morgonsoffa och kärleksfulla frågor. Inget annat."

"Lova att du ställer några kritiska frågor till mig", fortsätter personen som omöjligt kan vara Alex Schulman, men som är så lik honom så att det känns läskigt. "Skicka mig frågorna i förväg bara, så att jag kan förbereda mig. Sedan låter jag svaren hänga i luften ett par sekunder, så att det verkligen ser ut som att jag funderar och tänker till. Det blir bra TV."

"Det känns inte som att ni tar det här på allvar" säger skinnväskan. "Ni bara snackar jobb, när vi egentligen är här för att utveckla våra trollpersonligheter."

"Ni andra då?" säger kvinnan som bara måste ha något med TV5 att göra. "Ni säger inget."

De andra skruvar på sig. Ingen säger något. Ingen vill ge sig till känna. Till sist är det någon som ändå öppnar munnen.

"Kan vi inte ta det här via nätet? Jag kommer mer till min rätt där" säger en man som faktiskt har stora likheter med ett troll.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar