måndag 28 november 2011

Veckans babe

Fredrik fick frågan om han ville bli Veckans babe i Expressen Fredag och tackade ja direkt. Han och jag stod inne på Pet Sounds och bläddrade bland skivorna när han berättade det.
”Inte för att det lär sälja några skivor” sa han.
”Men?”
Han ryckte på axlarna. Verkade oberörd. Det gick inte att riktigt tyda honom, hur fåfäng han egentligen var, om det här fick honom att gå i spinn inombords eller inte.
”Mamma blir nog glad” sa han till sist.
Expressen Fredag gjorde en märklig följetong på oss, vecka efter vecka, som mest kändes krystad och inte så motiverad. Men den där gerillakampanjen fick bokningarna att ramla in, vilket var det enda som räknades, det var det som höll mig flytande ekonomiskt. Varje vecka var den andra lik, fast positivt menat; vi spelade i andra städer torsdag, fredag och lördag, på små rockklubbar runt om i Sverige, på en hel del stadshotell, men fick också bokningar i helt sjuka sammanhang, såsom när gallerior skulle öppna eller jubilera. Vi kunde stå i ett hav av ballonger och sjunga om blow jobs klockan tre på eftermiddagen i ett köpcentra i Borås och skivan var inte ens inspelad ännu. Jag minns att jag ibland försökte gömma mig bakom trumsetet eller förstärkarna när det blev för jobbigt att stå öga mot öga med barnfamiljerna. Men vi tog allt, vi behövde jobben helt enkelt.
Fredrik hade en tjej i varje stad, kändes det som. Ändå satt han längst bak i minibussen varje söndag när vi var på väg tillbaka till Stockholm och grät krokodiltårar över Mickan som bara lekte med honom. Eller krokodiltårar, det var ju min analys, inte hans. Fredrik kunde prata i timmar om henne med den som orkade lyssna. Vanligtvis blev det den som satt längst bak i bussen med honom och inte kunde ta sig därifrån.
”Varför kan vi inte bara vara tillsammans?” kved han högt och ljudligt i bussen. ”Vad är det med henne?”
”Men ni ses ju” försökte jag. ”Du träffar ju henne varje vecka, känns det som.”
”Vi är inte ihop. Hon ringer bara mig när hon inte har lyckats få tag i nåt annat.”
”Du är ett säkert kort alltså?”
Fredrik log snett.
”Jag trodde att bilden i Expressen skulle tämja henne liksom. Att hon skulle bli imponerad och sluta ligga med andra. Men hon fortsätter att ha mig som sin kukakut.”
”Kukakut?”
”Ja. Du vet som en kuk som får rycka ut när alla andra kukar har gått hem och lagt sig.”
”Clownen gråter” sa Morgan utan att röra en min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar