onsdag 18 juni 2014

Kosmopolit på kroppens kredit.

Peder avslutade sin femte läkemedelsprovning på den Kliniska Farmakologiska Prövningsenheten och var utmattad. Trots det verkade han vid gott mod.

”Jag har elva plåster på ryggen, sänkan är tagen i bägge armvecken och det finns inte en fingertopp som inte är sönderstucken”, sa han. ”Men jag fick ihop till flygbiljetten till Phuket.”

”Varför har du plåster på ryggen om du knaprar läkemedel?” frågade jag.

”Jag får utslag av tabletterna som de ger mig och så kliar jag sönder skiten på nätterna. Du skulle se mina lakan på morgonen när jag vaknar. Det är blod i hela sängen.”

”När flyger du till Thailand?”

”I övermorgon. Jag har hittat en bra mäklare som säljer min ena njure till en sjuk tysk industrimagnat. Det blir bra.”

”Hur mycket pengar får du för din njure?”

”Tillräckligt för att vara borta från Sverige i sju-åtta månader! Fattar du, vilken dröm. Jag ska bara ligga på stranden och sippa drinkar och instagramma bilder på mina sandiga fötter när ni går runt här i vinterslasket.”

”Det låter vanskligt, det här”, sa jag.

”Jag har fått ett bud på mina hornhinnor också. De flyger mig till Iran och lägger in mig på en klinik och får det gjort och då kan jag vara borta ännu längre.”

”Men då har du inget att se med. Eller hur?”

”Blinda människor förstärker sina andra sinnen, det vet du väl? Jag kan höra och lukta mig fram.”

”Men inte längre kolla på Instagram.”


”Det har du rätt i. Jag behåller nog hornhinnorna.”  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar