torsdag 9 mars 2017

Pretty fucking far from OK.

Det lockar lika mycket nu som då att gå omkring längs de där svindlande gångarna i ditt favoritbibliotek. Tro mig, varje gång jag är i stan så besöker jag byggnaden.


Källarvalvet är absurt, där de förvarar böckerna som inte får plats i de ordinarie lokalerna. Allt är K-märkt, inget får rivas eller byggas ut eller knappt renoveras. "Hur ska vi få plats?" frågade vaktmästaren lakoniskt sist jag var där, när jag log åt boktravarna.


Nu har de faktiskt börjat sälja ut gamla volymer. Men överflödet gör det svårt att överhuvudtaget hitta någonting, trots att jag går omkring i timmar. Det slutar med att jag går till trottoarcaféet på andra sidan gatan för att dricka en öl och sedan orkar jag inte resa mig upp och gå tillbaka ner i skuggorna ännu en gång. Återvänder en annan dag.


De har börjat sälja t-shirts med bibliotekets logga på. Och hattar. Och pins. Och de hyr ut skrivbord per timme på den akademiska fakulteten. Det finns en kaffeautomat som sällan fungerar. Man slänger i ett mynt, trycker på coffe with milk och ut kommer hot tea.

"Pretty fucking far from OK", som cineasten här bredvid kommenterade det, när framtiden kom på tal.

/Peo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar