fredag 3 maj 2013

Beyond äktenskapsrådgivare

Vi står i hallen hemma hos paret Gruffman och när Bodil halar fram vår gåbortpresent så får jag en klump i halsen. Hon ger bort en flaska Hermitage som jag har betalat tvåtusen spänn för, senast jag var i Frankrike. Paret Gruffman blir själaglada och säger att det är alldeles för mycket och att det hade vi inte alls behövt göra, men Bodil säger att det är de värda, det är så roligt att få gå bort på middag och då ska man ha med sig ett bra vin att ge bort.

"Men för helvete, vad tänkte du med?" skriker jag i taxin på väg hem fem timmar senare.

Jag har suttit och haft ångest hela middagen, spelat spelet och försökt vara trevlig, men det är svårt när Bodil ger bort mina klenoder till folk som inte förstår sig på druvorna.

"Käften", säger Bodil och taxichauffören i kör.

"Det är fan som i den där vitsen där mannen har varit otrogen och frun hämnas genom att sälja hans Porche för en krona på Blocket", fortsätter jag. "Det är samma sak."

"Har du varit otrogen?" frågar hon.

"Nej."

"Då har jag inte sålt din Porche heller."

"Bodil, du vet vad jag menar."

"Däremot så önskar jag att du hade en Porche", säger Bodil. "Som jag kunde sälja för en krona på Blocket."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar