tisdag 14 maj 2013

Giro d'italia versus Tour de France

Det måste ha varit fjärde säsongen jag cyklade som proffs och diskussionen hade aldrig kommit upp tidigare. Det var Frank som tog upp det när vi drack kaffe i ett garage och väntade på att våra cyklar skulle bli färdiga.

"Alla vet att giro d'italia är ett svårare lopp än tour de france. Egentligen, alltså."

"Jag har cyklat båda de senaste åren och jag håller inte med", svarade jag.

"Är du alla?" frågade Frank.

Så jag höll käft och lyssnade på Frank.

"Media och sponsorer lägger så mycket krut på tour de france, så därför måste man också intala allmänheten att det är ett svårare lopp, men bland oss proffs är det vedertaget att giro d'italia är tyngre."

"Men backarna i tour de france är ju för jävliga. Jag vet det."

"Det sitter i skallen", fortsatte Frank. "I tour de france använder du dina ben, men gosse, under giro d'italia måste du använda skallen. Cykla förnuftigt."

"Men..."

"Och dessutom så får du stå ut med all jävla vongole som gör dig fisig. Herregud, jag måste ha släppt ut ett ton växthusgas under senaste giro d'italia på grund av alla dessa matmorsor och deras vongole längs vägarna. Jävla italienare, alltså."

"Det var därför jag höll på att svimma under senaste loppet på tredje dagen när jag låg bakom dig i en brant stigning", sa jag. "Jag trodde det var alla avgaser jag kände, men nu fattar jag att det var dina tarmar som havererade."

"Exakt älskling", svarade Frank. "Giro d'italia sållar ut magarna av stål. Det gör inte tour de france."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar