onsdag 11 januari 2012

business or pleasure?

Du var en karnival, ett brasilianskt nöjesfält.
Ingenting stoppade dig.
Jag följde med dig till Mallorca.
Du var Skalman, jag Bamse.
Barnen hatade oss.
En pojke från Motala kissade på ditt ben.
Jag samlade på könssjukdomar.
Vi var så lyckliga.
Chefen avskydde oss.
Sa att vi skulle vara glada för att vi fått chansen.
Din Skalmankostym luktade kiss.
Ibland följde vi med ut på runda med de nyanlända turisterna.
Du sjöng Bonnie Tyler på puben.
Sedan låg du med en ensamstående mamma som såg ut som
Bonnie Tyler, fast lite sämre, lite mer sorgsen och
läderartad.
Jag drack f'ärskpressad juice varje morgon,
det höll jag hårt på,
det var min enda regel för att klara mig.
Sjömännen du vet, sa jag, de fick
skörbjugg och dog.
Skickade ett vykort till mamma strax innan jul.
GOD JUL stod det på det.
Fick frågan om jag ville göra Las Palmas nästa säsong.
Tackade ja.
Du åkte hem.

1 kommentar: