onsdag 23 mars 2011

Jag hör dig, jag hör dig

Till min svenskspråkiga läsare i Saudi-Arabien som eventuellt vill kommentera läget i sitt land via Stockholm Under Ytan! Jag har läst vad du berättar. Det här blir inte lätt. Men visst ska jag försöka.  Att det rör sig om en riktig kontakt är bekräftat via IP-nummer, självklart kollade jag upp det.
Min dator är stulen och jag skriver dessa rader uppe i bergen på en lånad burk. En galen kvinna utan pass springer omkring ute på fälten. Hon säger att hon är från Holland men det känns väldigt osäkert. Hur som helst får jag skriva detta på hennes dator.
Till dig i Saudi-Arabien vill jag bara skriva att du måste vara mån om din identitet. Även om just Stockholm Under Ytan inte ligger på en server i Sverige, finns det antagligen andra än FRA som lyssnar, speciellt där du befinner dig. Kan du gå via en anonymiseringstjänst så vore det bra. Ett alternativ är att du registrerar ett anonymt GMail-konto till vilket du har krypterad uppkoppling. Sedan mejlar du mig dina uppgifter på sthlmunderytan@gmail.com På så sätt kan ingen snappa upp var du sitter.
Eftersom jag har publicerat några noveller i Fib Aktuellt, så borde detta enligt min tolkning ge mig meddelarskydd. Det gör det väldigt kontroversiellt att pressa mig på vilka källor jag har till de rapporter du har skrivit. Jag hjälper gärna till med detta om jag kan. Låt mig dock säga att jag har mycket begränsad tillgång till dator. Givetvis kan du också försöka med twitter, vilket jag har poängterat tidigare.
När jag ändå har dig på tråden så vill jag tipsa om den nya hipsterfällan. Visst var det något liknande du hade i tankarna när du kontaktade mig förra gången? Någon placerar ut fällor i NYC på gatorna som ser ut som rävsaxar ungefär. I mitten av rävsaxarna lägger man YSL solglasögon och givetvis kan ingen hipster bara gå förbi. Tydligen har de redan fångat in ett hundratal hipsters och de placerar hela tiden ut fler fällor. Så jag tycker vi steker den idén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar