måndag 14 mars 2011

Vad du än gör: Gå inte på toaletten

På kontoret. Klockan är strax efter lunch och jag är fjättrad vid min dator. Den här rapporten mördar mig. Alla andra runt omkring mig verkar ha fullt upp med att bli mördade också. Jag reser mig för att gå på toaletten. Jag låser dörren till toaletten och lyfter upp toalettstolen och gör en märklig upptäckt. Någon har glömt att spola efter sig.

Kvar i vattnet i toalettstolen ligger en kondom. Den ser använd ut.

Jag jobbar som mäklare på ett av Stockholms större mäklarhus och visst går det vilt till emellanåt på våra företagsfester. Jag vågar inte gå in i detalj på vad som har hänt på de festerna för gissningsvis skulle ni aldrig låta oss sälja era hem i så fall. Men att vi knullar på lunchen var nytt även för mig.

Jag gör vad jag ska och spolar. Kondomen flyter upp till ytan igen. Jag spolar en gång till. Samma sak. Jag går ut och sätter mig på min plats och till min fasa ser jag hur Angelica går in på toaletten direkt efter mig. När hon gör samma upptäckt som jag gjort så kommer hon att tro att det är jag som är skyldig till kondomen. Hon såg att jag var där före henne.

Jag ser mig runt i det öppna kontorslandskapet. Vilka kan ha använt toaletten? Mike och Anna? Eller Kasper och Eva? Vilka jävla idioter.

Angelica kommer ut från toaletten och ger mig en äcklad blick. Sedan går hon direkt bort till chefen och ber om att få prata med honom i ett av mötesrummen. De går iväg och jag kan se från mitt skrivbord att hon gestikulerar upprört när hon berättar om vad hon har sett. Nu vill jag bara ta på mig rocken och springa från kontoret. Men det är för genomskinligt. Då kommer alla att veta att det är jag som inte kan sopa igen spåren efter mig.

Både chefen och Angelica kommer ut från mötesrummet och går och sätter sig på sina platser. Fem minuter senare får jag ett mejl i inkorgen. Från chefen.

Jag vill träffa dig nu. Möt mig nedanför porten så tar vi en promenad.

Så jag tar på mig min ytterrock och går ner på gatan. Chefen kommer ut ett par minuter efter mig. Vi börjar promenera.

”Vad gjorde du på toaletten?” frågar han.

”Jag gjorde ingenting. Det var inte jag” svarar jag.

”Angelica hittade en kondom i toalettstolen”.

”Den låg i stolen när jag gick in. Det är inte jag som har slängt den där”.

Jag kan se i hans ögon att han inte tror mig.

”Du känner till vår policy. Inga förhållanden är tillåtna på avdelningen. Säg nu vem du träffar så får jag omplacera en av er till ett annat kontor”.

”Det är inte som du tror! Jag träffar ingen!”

Vi stannar upp på gatan. Chefen tänker.

”Menar du att du var ensam där inne? Varför i helvete i så fall med en kondom på? Känns det lyxigare eller?”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar