torsdag 30 augusti 2012

Pressetik över en ostfralla

“Nu har jag det!” skriker Z vid frukostbordet.

”Snälla, försök att inte stöta till bordet, du spiller ut min latte med en extra espressoshot” säger jag.

”Jag vet hur vi ska bli rika.”

”Kom igen berätta, jag vill inte vänta en sekund till.”

Z ser nöjd ut. Jag kan se att hon har kommit på något riktigt bra åt oss den här gången.

”Vi ska starta en tidning” säger hon.

”Va? En tidning?”

”Yes. Ett magasin. Vi ska intervjua folk. Skriva om stil, smak, kultur och så vidare.”

”Med all respekt, det är verkligen ingen dålig idé. Men jag tänker att den tidningen kanske redan finns? Tror du inte?”

”Nej för vi har en dold agenda. Först så skriver vi upp människor och så tjänar vi pengar på det.”

”Ja?”

”Och sedan skriver vi ner samma människor och så tjänar vi pengar på det också.”

”Jag är ledsen. Den affärsidén finns redan.”

”Det kan jag väl ändå inte tro” säger Z.

”Världen är fulare än du kan ana, baby.”

Sedan avslutar jag min kaffe och går till jobbet. Z sitter kvar vid frukostbordet och väntar på bättre tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar