lördag 5 februari 2011

Kärlekshandtag

"Jag har två miljoner bundet i aktier men inga pengar" säger Greger och skjuter över notan till mig som att det är den mest självklara sak i världen att jag ska betala.

"När du är full så brukar du säga att det är fyra" svarar jag. "Hur ska du ha det?"

Greger ser skamsen ut.

"Okej. Det är tre."

"Då kan du betala ikväll" säger jag och sträcker över notan till honom istället.

"Allvarligt, jag har inga pengar."

Jag suckar tungt.

"Men om du inte har några pengar, varför ringde du då mig och föreslog middag. Och beställer in svenska ostron och hummer!"

Greger säger inget. Jag nickar. Förstår.

"Du är bra" säger jag, "du är riktigt bra."

"Hur går det med boken?" frågar Greger och genast blir jag på bättre humör.

"Strax över hundra sidor" svarar jag. Klappar mig själv på ena skinkan. "Jag har gott sittfläsk."

Servitören kommer över och tar notan och mitt kort. På något sätt har Greger vunnit matchen.

"Det där?" säger Greger. "Det är inte gott sittfläsk. Det är trivselvikt."

"Hallå!" ropar jag efter servitören.

Han kommer tillbaka. Jag tar tillbaka mitt kort. Pekar på Greger.

"Han betalar istället" säger jag.

Det kanske ska lära Greger att hålla käft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar