onsdag 16 februari 2011

Projektanställning på Club Privé

Greger har fått sparken från byrån han jobbade på när IT avdelningen tittade lite närmare på vad han sysslade med på dagarna. Det visade sig tydligen att 88 % av hans inloggade tid på arbetet gick åt till att spela poker online.
”Jag gick på dagen” säger Greger. ”Försökte inte ens komma med några bortförklaringar.”
”Det känns ju värdigt på något vis” svarar jag. ”Att ta uppsägningen som en man.”
Det är kväll. Greger ringer och uppdaterar mig. Jag försöker titta på nyheterna samtidigt men det går dåligt.
”Jag fick kicken för några dagar sedan men jag har redan ett nytt jobb” säger Greger.
”Okej, var då?”
”Jag kör runt och gör reklam för Club Privé.”
”Va? Du kör en av de där bilarna med strippteasereklam på flaket?”
”That’s me.”
”Greger. Snälla.”
”Kom inte dragande med det där vanliga sexistsnacket bara. Jag gör vad jag måste för att överleva.”
”Det måste rimligen finnas något annat du kan göra” säger jag.
”Att jobba kvällar och nätter passar mig. Bra personalförmåner också.”
”Jag vill inte veta.”
Greger blir sur.
”Det är okej. Jag ska hålla dig utanför min värld. Du behöver inte ta del av den.”
”Söker du något annat?” försöker jag.
”Inte just nu.”
Efter det går samtalet trögt. Jag vill inte fråga något mer. Han vill inte berätta något mer. Vi avslutar samtalet så artigt som det går. Jag tänker att det dröjer nog innan vi pratar igen. Så försöker jag koncentrera mig på oroligheterna i Mellanöstern på nyheterna istället. Det plingar till i mobilen. Greger skickar ett sms:
Det är mer bakterier på ett vanligt tangentbord på ditt kontor än vad det är på pekskärmarna inne i runkbåsen där jag jobbar. Bara så du vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar