söndag 13 februari 2011

Youth is wasted on the young

Jag sitter i en nersliten skinnfåtölj framför ett mixerbord och stirrar håglöst framför mig. Lillebror har gått in i studion för att spela in en skiva med Crooked Noses och han har bett mig komma ner och hälsa på. Nu skruvar jag på olika rattar på mixerbordet samtidigt som två tjejer står i ett sångbås och sjunger ett och två hej och hå om och om igen. Teknikern och jag är inte överens om hur sången ska låta. Jag har dömt ut honom fullständigt eftersom hans favoritband är Saxon. Han är tjugotvå år gammal och älskar Saxon. Därför försöker jag rädda det som räddas kan.
”Det är jag som är ljudtekniker” påpekar han mycket riktigt och slår bort mina händer.
Crooked Noses har anställt en klåpare. Det kommer inte att bli någon bra skiva. Jag tittar vädjande på min lillebror genom fönsterrutan som vetter ut mot inspelningsrummet. Han rycker på axlarna. Han har stått här nere för länge och har tappat förmågan att bedöma om ett pålägg fungerar eller inte.
”Lägg på mer gitarrer om det låter illa” säger han då och då.
Så är det tagning och tjejerna lägger kör på det som är tänkt att bli första singeln ifrån skivan. Jag tänker att detta inte är en singel överhuvudtaget. Detta är en låt som kan släppas om tjugo år som extramaterial i en samlingsbox för de redan invigda. Men tjejerna tar i för kung och fosterland. När de är färdiga så trycker teknikern på en knapp och säger att det gick jättebra. Tjejerna lägger av sig sina hörlurar och kommer in till mixerbordet och så spelar teknikern upp låten. Alla lyssnar. Det är bara jag som vill gråta.
”Det är så kul med dig” säger en av körtjejerna till teknikern, ”att du gillar Saxon. Det känns befriande och som att du går din egen väg.”
”Och så rimmar det på Klaxons” säger den andra tjejen.
Sedan är vi klara och hela sällskapet går till Pet Sounds Bar och beställer starköl. Jag hamnar bredvid tjejen som drog skämtet (?) om Klaxons. Hon synar mig uppifrån och ner och verkar gilla vad hon ser.
”Egentligen dejtar jag inte gamlingar” säger hon till mig, ”men för dig är jag villig att göra ett undantag. Kan du ses i nästa vecka?”
Jag tittar på henne. Gör ett snabbt överslag. Så öppnar jag min mun.
”Jag kan alla kvällar nästa vecka förutom måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar