onsdag 27 oktober 2010

du är aldrig mer än 24 timmar hemifrån

Alla är här ikväll. Hela gänget är samlat faktiskt. Till och med Jocke visar upp sig.

Jocke fick trillingpojkar för ett år sedan och sen dess har han varit spårlöst försvunnen. Vi har alla ringt och skickat meddelanden utan resultat. Anders trodde att han hade sett honom på ICA för ett par månader sen men det kan också ha varit ett spöke, det gick inte att avgöra. Och Anders som är rädd för spöken vågade inte gå fram och se efter.

I alla fall så är vi alla samlade på Pelikan och det är inte Jocke som är huvudpersonen utan det är Daniel som står i fokus. Daniel har landat i Sverige samma dag och ringde runt till oss alla för att kolla om vi skulle ses. Han hade gråten i rösten, blandat med exploderande glädje som han inte kunde dölja. Allt var tydligen kaos och han ville gärna träffa oss och prata.

"Men den här tjejen som du har träffat" säger Anders, "menar du att du satte dig på ett plan och flög över halva jorden bara för att träffa henne igen?"

Daniel nickar sammanbitet. "Ja det gjorde jag" säger han, "och jag knackade på hennes dörr utan att ha kontaktat henne i förväg. Jag ville bara dyka upp och överraska henne".

"Hur tog hon det då?" undrar jag.

"Hon blev både glad och arg, tror jag". Vi lutar oss alla framåt och väntar på fortsättningen. "Ja hon släppte ju in mig" säger Daniel.

"Och så bodde du där ett par veckor?"

"Mmm. Fast jag fattade att det fanns nån annan i bakgrunden. Vi semestrade on the countryside några dagar och hon gick iväg och skickade mess till någon hela tiden. Det var hemskt".

"Men varför flög du efter henne? Utan att förvana menar jag" undrar Jocke som har fått energi av sin åttonde starköl.

"Men fattar ni inte?" undrar Daniel, "den där tjejen kommer ju aldrig att glömma mig för att jag gjorde det. Att jag köpte en dyr biljett och flög tusen mil för att träffa henne. Hon kommer aldrig att glömma det".

"Där har du fel" säger jag, "det är du som aldrig kommer att glömma henne för att du gjorde på det viset".

"Vad ska jag göra nu då?" undrar Daniel. "Jag är kär i en tjej som bor i ett annat land långt härifrån och hon vill inte ha mig".

"Du träffar nån annan. Hånglar lite. Snackar stora ord. Du vet vad jag menar" säger Anders.

"Äh fan, man ska inte träffa brudar från andra länder. Det blir bara problem. Man talar ju för fan inte samma språk", säger Daniel bittert.

Jocke beställer en ny öl av hon som har jobbat där i alla år och vänder sig sen till Daniel.

"Vadå, det är väl inget svårt att ha ett förhållande med nån från Armenien till exempel?" Han plockar upp en näve nötter ur en skål framför sig och fortsätter. "Det är ju bara att trycka på google översätt".

3 kommentarer:

  1. Inte behöver man kunna prata med varandra, enligt mig så förstår ofta ord kärlek ändå, det tunnar ut känslan & gör det till alldeles för svag saft.

    SvaraRadera
  2. förstör* (inte förstår)

    SvaraRadera
  3. Om det vill sig riktigt väl får man en 'mute'-knapp vid leveransen av sin utländska kvinna.

    SvaraRadera