måndag 18 oktober 2010

Jag måste vara en idiot som umgås med dig

Det är högsommar i Stockholm och vi sitter i bilen med alla fönster nere. Hettan är monumental och luften står still. Vi fastnar vid ett rödljus i en korsning. Du kliar dig i skägget.

"Vad ska det här med hår vara bra för?" säger du. "Jag har skägg för att det är snyggt. Men det är inte bekvämt".

"Vilken värme" säger jag.

"Alltså ju mer hår jag skaffar mig i ansiktet, desto mindre vill jag ha på andra ställen" säger du och svänger in med bilen på Rosenlundsgatan. "Jag balanserar upp det liksom".

"Summan av alla laster är konstant" påpekar jag.

"Det är alltid så svårt att få parkering här" säger du. "Vad är det med folk?" Dom har bilar parkerade i hela sina liv ute på gatan. Aldrig att dom kör med dom".

"Bilarna bara står, menar du?"

"Ja precis. Det är inte klokt".

Vi sitter tysta och nickar och vet att vi har kommit på något viktigt som inte får glömmas bort. Du dubbelparkerar och pekar mot en tobaksaffär.

"Jag måste in där och köpa rakhyvlar. Den sista gick åt i morse".

"Jag trodde du skämtade" svarar jag. "Menar du att du rakar arslet?"

"Kom igen. Klart jag skämtar" säger du.

"Men varför ska du köpa rakhyvlar då om du har så mycket skägg?"

"Jag kanske kommer på att jag vill raka mig imorgon". En andningspaus. "Och då gäller det att vara beredd".

Du försvinner in i affären men jag sitter kvar med visst obehag i din bil. Kan vi inte bara hänga med varandra som vanligt folk? Måste du ge mig alla detaljer? Du är strax tillbaka med hyvlarna, slänger dom i mitt knä och startar bilen.

"Hyvlarna räcker mycket längre nu när jag har skägg" säger du. "Det var värre förr när jag använde samma hyvel överallt. Då gick det två i veckan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar