tisdag 26 oktober 2010

Hur man gör en perfekt Dry Martini

"Jag vill inte verka dryg" säger Hanna när jag har henne på telefon, "men vet inte du hur man blandar den perfekta dry martinin?"

"Sorry Hanna, jag har försökt i åratal utan att få till det. Och ikväll kommer chefen hit och han tjatar jämt om martinis hit och dit så jag vill verkligen att den ska bli bra".

"När kommer han?"

"Nu, strax. Om tio minuter kanske".

"Har du bytt skjorta?"

"Ja".

"Slips?"

"Slips? Måste jag byta den?"

"Sover Dolly Parton på rygg?"

"Ja det tror jag att hon gör".

"Där har du svaret".

"Okej men sen då?"

"Med slipsen?"

"Nej med martinin".

"Jasså den. Jo du gör så här: Allt ska ner i frysen och bli iskallt. Det gäller glasen också. När chefen kommer så tar du hans rock och visar in honom i vardagsrummet. Sedan går du ut och börjar göra drinkarna. Lägg först i en oliv på botten av det frostade glaset. Jag hoppas vid gud att du har köpt bra oliver och inte sån där skit som du bjöd mig på en gång när jag var över. Har du det?"

"Aldrig mer skitoliver, det fick jag lära mig. Det är lugnt Hanna".

"Sen häller du på gin. Samma sak där, det måste vara en bra gin".

"Absolut".

"Och du har redan lagt glasen och spriten i frysen?"

"Hanna, du kan lita på mig".

"Okej. När du har kommit så långt med drinkarna så ringer du mig".

"Ringer till dig? Vad menar du?"

"Så hämtar jag min flaska Noilly Prat och visar upp den för telefonluren. Så torr ska din dry martini vara".

"Du nu ringer det på dörren, det måste vara han. Men jag ringer dig strax, okej?"

"Okej".

1 kommentar: