onsdag 31 oktober 2012

Bukfyllan är här för att stanna

När Erik och jag sitter på Chez Betty på Roslagsgatan i Stockholm och äter en middag, plockar han upp telefonen ur innerfickan på sin kavaj och visar mig en ny app som han har byggt och precis släppt.

"Det är en kaloriapp" säger han. "Folk vill veta hur mycket kalorier de stoppar i sig."

"Känns som att det redan finns hundra sådana appar" svarar jag.

Men nej. Så är det inte säger Erik. Hans app är bättre än de andra.

"Du plåtar bara av maten du ska äta. Inga konstigheter, det gör du ju ändå och lägger ut på instagram hela tiden. Men med min app så räknar telefonen ut hur många kalorier som ligger på tallriken, bara genom att analysera bilden du nyss har tagit."

"Va? Är det sant? Om det stämmer så är det ju genialt."

"Precis. Och så kan du ta en före- och efterbild också. Då håller appen reda på hur mycket du har fått i dig och kan varna när du uppnår XXXX antal kalorier på samma dag."

"Erik, du kommer bli miljonär."

"Ja, jag tar sju kronor per nedladdning och redan nu är det femtontusen människor som har laddat ner den. Det går fint det här."

"Men hur kan telefonen räkna ut kalorierna? Vad använder du för indata? Hur kan appen veta hur mycket kalorier potatismos innehåller?"

"Det är jag själv som har knappat in alla data. Jag har helt enkelt antagit att potatismos innehåller hundra kalorier. Svårare än så är det inte."

"Fast potatismos innehåller nog mer än hundra kalorier, tror du inte? Dessutom beror det ju också på hur mycket potatismos du har på tallriken."

"Folk vill bli lurade. Jag skänker dem glädje. Tänk vad glad du skulle bli om du slevar upp ett berg av potatismos och köttbullar och brunsås och så dricker du sju starköl till och så fotograferar du hela skiten och så berättar appen för dig att du bara har fått i dig trehundra kalorier när du är klar. Skulle inte du bli jätteglad då?"

"Jo det förstås."

"Där ser du! Människor vill bli glada och kunna unna sig och jag hjälper dem med det."

"Och så håller de vikten under tiden."

"Du borde ladda ner min app. Bara sju spänn som sagt."

1 kommentar: