fredag 22 oktober 2010

Swenglish

"The thing is" säger Erik som har varit 7 månader i Kuala Lumpur och krängt bostäder, "att ingen kan veta med säkerhet vart ekonomin är på väg". Han tar en konstpaus och låter oss begrunda detta faktum. Erik har jobbat som mäklare i nåt slags utbytesprogram mellan två mäklarfirmor, fått lite internationella kontakter, lärt sig the walk och the talk och lagt sig till med kotlettfrisyr.

"Men ska man köpa lägenhet nu, eller ska man vänta?" undrar Tessan, som lägger undan tio tusen i månaden på sina stripp-pengar för att kunna köpa en etta innanför tullarna.

"Jag kan inte svara för Stockholm" säger Erik, "but you might just sit still in the boat".

"Vad betyder det?" undrar Tessan.

"Ingen aning" säger jag.

"Det blir till att dansa lite till, raring" säger Erik. "Vem vet, vi kanske kommer förbi ikväll och kollar in dig" lägger han till och pekar på sig själv och mig.

Tessan skruvar på sig oroligt. "Neeej, det vill jag nog helst inte".

Jag ser i ögonvrån att vår bordsgranne sitter och smyglyssnar på vår konversation. Han har också kotlettfrisyr av någon outgrundlig anledning. Han låtsas vara djupt koncentrerad på sin cappuccino, men hans öron är vidöppna. Kanske är han lägenhetsspekulant och behöver råd från ett proffs.

"Men så här va" fortsätter Erik, "har du caschen så kan du easy gå in på marknaden nu och köpa din condo. Men inte för mycket skulder va? Fattar du? Take it easy, för det kanske droppar".

"Så det du säger är att jag ska fortsätta att lägga undan pengar till kontantinsatsen? Fortsätta jobba nattskiftet?"

"I´ll rest my case" säger Erik.

"I´ll rest on your face!" säger vår bordsgranne.

Resten, är så att säga history. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar