söndag 3 oktober 2010

Enkel macchiato

Nere på hörnan Dalagatan/Karlbergsvägen ligger mitt kafé. Jag är där oftare än vad min fru anar.

Det är torsdag och allt är som vanligt. Det är svettigt bakom disken. Folk begär sina kaffe i en rasande takt och ägarna tackar och tar emot. Det är Vasastan i ett enkelt nötskal inklusive skäggstubb, bostadsrättspriser och mammor som tror att dom hittat rätt här i livet fast det är precis tvärt om.

In genom dörren kommer som vanligt Elias. Det är två saker med Elias. Han älskar kaffe och han älskar David Bowie. Helt OK, det gör de flesta av oss.

Men där vi andra beställer en kaffe och diggar Station to Station så tänker Elias lite annorlunda. Vi snackar skjortor som inte lämnar något över åt fantasin och en frisyr som endast en förståndshandikappad arbetsgivare kan gå med på. Elias har till och med skådats i ett par stövlar med guldfisk i klacken. Ingen vet om det är sant. Hans favoritlåt med Bowie är Fascination. Givetvis.

Elias är alltid på väg någonstans och kan bara stanna en liten stund. När han är i farten är det bråttom bråttom, det är nervösa ryckningar och snabba tömningar av kaffekoppen.

Så in kommer Elias och den enda platsen som är ledig är bredvid killen som sitter djupt försjunken i Dagens Industri. Han sitter alltid där. Han har ingen familj så han sitter på kafé när han inte sitter hemma och drar in pengar. Han tycker att man borde lagstifta om att man bara får sälja aktier med vinst. På så sätt kunde ingen gå med förlust. Det är hans grej. Det finns massor av mammor som är där samtidigt och som skulle kunna tänka sig ett liv tillsammans med honom. Dom är av samma sort.

Elias kommer in med sin ryckiga stil och tar platsen bredvid DI-killen. Efter tio sekunder är han inbegripen i ett samtal med en av gästerna.

"Så jag sög av den där killen för att det var en tråkig kväll" säger Elias.

"Men är det verkligen rätt anledning?" undrar ägaren som bara måste lägga sig i.

"Jag har syfilis i släkten så jag är ursäktad" säger Elias.

Elias vänder sig till DI-killen. Pockar på hans uppmärksamhet.

"Okej jag har ADHD", säger Elias och lägger huvudet på sned,  "men vad heter egentligen din bokstavskombination?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar